Prof. Ryszard Legutko złożył zapytanie skierowane do Komisji Europejskiej ws. problemów przewoźników towarowych świadczących usługi na trasach UE-Rosja.
Treść zapytania:
We wrześniu br. Rosja zamierza wprowadzić niezależnie od posiadanych już karnetów TIR dodatkowe ubezpieczenia dla przewoźników. Według Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ każdorazowo koszty dla przewoźników mogą wzrosnąć nawet o 1000 euro.
Kolejnym problemem, który może utrudnić ruch towarowy UE z Rosją to fakt, że od 1 grudnia br. stowarzyszenie AsMAP przestanie być uznawane w Rosji za gwaranta karnetów TIR. Wówczas może zabraknąć podmiotu uprawnionego do wydawania, tym razem rosyjskim przewoźnikom, karnetów TIR. Doprowadzi to do sytuacji w której rosyjskie ciężarówki na granicy z UE będą poddawane szczegółowym kontrolom.
Działania Rosji uderzą w interesy państw europejskich, a w szczególności w interesy polskich przewoźników , którzy wg Eurostatu w 2011 r. mieli 20 procent udziałów w międzynarodowych przewozach oraz tranzycie międzynarodowym. Polscy przewoźnicy byli również liderami w przewozach na dalekich trasach: od tysiąca km do ponad dwóch tysięcy km.
W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami:
– Jakie działania zamierza podjąć Komisja Europejska w sprawie narastających problemów przewoźników realizujących zlecenia na trasach UE – Rosja?
– Czy Komisja posiada plan wsparcia europejskich przewoźników w sporze z Rosją?