Zapytanie ws. problemów przewoźników towarowych świadczących usługi na trasach UE-Rosja

Prof. Ryszard Legutko złożył zapytanie skierowane do Komisji Europejskiej ws. problemów przewoźników towarowych świadczących usługi na trasach UE-Rosja.

Treść zapytania:

We wrześniu br. Rosja zamierza wprowadzić niezależnie od posiadanych już karnetów TIR dodatkowe ubezpieczenia dla  przewoźników. Według Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ każdorazowo koszty dla przewoźników mogą  wzrosnąć nawet o 1000 euro.

Kolejnym problemem, który może utrudnić ruch towarowy UE z Rosją to fakt, że od 1 grudnia br.  stowarzyszenie AsMAP przestanie być uznawane w Rosji  za gwaranta karnetów TIR. Wówczas może zabraknąć podmiotu uprawnionego do wydawania, tym razem  rosyjskim przewoźnikom, karnetów TIR. Doprowadzi to do sytuacji w której rosyjskie ciężarówki na granicy z UE będą poddawane szczegółowym kontrolom.

Działania Rosji uderzą w interesy  państw europejskich, a w szczególności w interesy polskich przewoźników , którzy wg Eurostatu w 2011 r. mieli 20 procent udziałów w międzynarodowych przewozach oraz tranzycie międzynarodowym. Polscy przewoźnicy byli również liderami w przewozach na dalekich trasach: od tysiąca km do ponad dwóch tysięcy km.

W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami:

– Jakie działania zamierza podjąć Komisja Europejska w sprawie narastających problemów przewoźników realizujących zlecenia na trasach UE – Rosja?

– Czy Komisja posiada plan wsparcia europejskich przewoźników w sporze z Rosją?

Podziel się swoją opinią

Zapisz się do newslettera

Dołącz do naszej społeczności, aby być jednym z pierwszych informowanych o moich inicjatywach, projektach i działaniach w Parlamencie Europejskim - zapisz się teraz do newslettera!