Prof. Ryszard Legutko złożył zapytanie do Komisji Europejskiej dotyczące Dyrektywy w sprawie zaostrzenia przepisów dotyczących spalin ze statków na Bałtyku.
treść zapytania :
Od 1 stycznia 2015 roku zacznie obowiązywać unijna dyrektywa ograniczająca zawartość siarki w paliwie żeglugowym spalanym na Morzu Bałtyckim oraz Morzu Północnym. W dyrektywie nie przewiduje się zaostrzenia norm dla Morza Śródziemnego. Nowa regulacja w ocenie ekspertów znacznie podwyższy koszty funkcjonowania żeglugi na akwenach północnych co między innymi zaburzy konkurencję z armatorami rosyjskimi.
W związku z powyższym:
– Czy Komisja nie widzi problemu w regulacji, która w sposób oczywisty zakłóca konkurencje wewnątrz Unii Europejskiej pomiędzy armatorami z północnej i południowej Europy?
– Jak Komisja zamierza chronić armatorów z Morza Bałtyckiego i Północnego przed nierówną konkurencją armatorów rosyjskich, które kosztowne regulacje nie dotyczą?