Ryszard Legutko złożył zapytanie skierowanie do Komisji Europejskiej ws. tras towarzyszących korytarzowi transportowemu „Via Carpathia”, szansą na rozwój wschodniej części Polski. Odpowiedzi udzieliła komisarz Violeta Bulc.
Treść zapytania :
Via Carpathia jest szlakiem rozwoju regionów wschodnich państw Europy Środkowo-Wschodniej. Korytarz transportowy z uwagi na swój przebieg ma szczególnie istotne znaczenie dla wszystkich województw Polski Wschodniej i stanowi szansę na przyspieszenie rozwoju tej części kraju. Inwestycja ta umożliwi ubieganie się o środki europejskie, w tym w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
Z rozporządzenia ws. transeuropejskiej sieci transportowej wynika, iż planowana międzynarodowa trasa relacji „północ-południe” tylko na niektórych odcinkach wpisana została do europejskiej sieci bazowej TEN-T, a nie na całym przebiegu korytarza. Podczas gdy szlak ten to kluczowy element sprzyjający zwiększeniu dostępności transportowej wschodniej części Polski, zarówno w skali kraju jak i UE.
Bez wątpienia wprowadzenie dodatkowych, towarzyszących projektowi „Via Carpathia” rozwiązań transportowych stworzy nową jakość w infrastrukturze. Pozwoli to zdynamizować proces realizacji środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, co w konsekwencji umożliwi znaczące przyspieszenie procesu znoszenia barier komunikacyjnych hamujących w tej części Europy swobodny przepływ osób, towarów i usług.
W związku z powyższym proszę Komisję o odpowiedź na poniższe pytania:
Czy Komisja uruchomi dodatkowe środki na drogi krajowe będące rozwiązaniem wspierającym dla korytarza transportowego „Via Carpathia”?
Czy Komisja może przedstawić propozycje dodatkowych rozwiązań i inicjatyw, których wdrożenie otwarłoby drogę do pozyskania funduszy europejskich i wykorzystania instrumentów finansowych?
Odpowiedz udzieliona przez komisarz Violeta Bulc :
Jeśli chodzi o środki finansowe zarządzane centralnie, tj. w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, sieć bazowa i jej korytarze pozostają kluczowymi priorytetami Komisji, jak przewidziano w ramach prawnych[1]. Transeuropejska sieć transportowa będzie nadal aktualna przez dwa kolejne okresy programowania: 2014–2020 i 2021–2027. Via Carpathia nie jest obecnie częścią żadnego korytarza sieci bazowej, ani (w większości) sieci bazowej. Nie jest zatem najwyższym priorytetem UE. Ponadto fundusze w ramach instrumentu „Łącząc Europę” udostępniane są głównie na projekty przyczyniające się do rozwoju zrównoważonych rodzajów transportu, a drogi są finansowane w ograniczonym zakresie.
Projekt może być kwalifikowalny w ramach programów operacyjnych europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych[2]. W ramach zarządzania dzielonego Komisja ma jednak ograniczone uprawnienia w odniesieniu do wyboru pojedynczych działań. Realizacja przedmiotowego projektu zależy od decyzji odnośnej instytucji zarządzającej. Uzasadnienie powinno być zgodne z planem generalnym w dziedzinie transportu, który stanowi część warunków ex ante[3].
Ponadto Komisja zachęca do wykorzystywania możliwości oferowanych przez nowe programy finansowe, zwłaszcza Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. Komisja ściśle współpracuje z EBI[4] w kwestii odpowiedniego zasięgu geograficznego EFIS. Aby to osiągnąć trwają dyskusje na temat wyspecjalizowanego programu, mające na celu przedstawienie wysokiej jakości wniosków Europejskiemu Centrum Doradztwa Inwestycyjnego[5] do dalszej oceny. Ponadto w państwach członkowskich objętych Funduszem Spójności planuje się szereg specjalnych imprez promujących rozwiązania w ramach EFIS. Dla państw członkowskich dostępna będzie pomoc techniczna. Komisja pracuje też obecnie nad konkretnymi rozwiązaniami umożliwiającymi łączenie finansowania dotacji z EFIS lub instrumentami finansowymi, aby otworzyć dostęp do innowacyjnych instrumentów finansowych dla projektów o wyższym poziomie ryzyka.