Poseł do Parlamentu Europejskiego Ryszard Legutko złożył zapytanie skierowane do Komisji Europejskiej w sprawie obowiązku płacy minimalnej dla zagranicznych firm przewozowych w Niemczech. Odpowiedź udzielona przez komisarz Violetę Bulc w imieniu Komisji Europejskiej.
Treść zapytania :
Od 1 stycznia br. w Niemczech weszła w życie regulacja prawna, która wprowadza obowiązek płacy minimalnej dla zagranicznych firm przewozowych. Podobne rozwiązania prawne zamierza wprowadzić również rząd francuski.
Oczywiste jest, że takie działania godzą w unijną zasadę swobodnego przepływu kapitału, osób i towaru. Jest to również książkowy przykład na protekcjonistyczne działania Niemiec i Francji wobec swoich przedsiębiorców.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
- Jakie działania w powyższej sprawie podjęła już Komisja Europejska?
- Jak Komisja zamierza doprowadzić do sytuacji ponownego przestrzegania zasady swobodnego przepływu kapitału, osób i towarów na międzynarodowym rynku przewozów drogowych?
- Czy Komisja zażądała od rządu Niemiec cofnięcia przepisów łamiących podstawowe zasady UE?
Odpowiedź udzielona przez komisarz Violetę Bulc w imieniu Komisji Europejskiej :
Komisja przyjmuje z zadowoleniem wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia w Niemczech, jako zasadniczo zbieżne z założeniami polityki społecznej Komisji. Stosowanie niemieckich przepisów do sektora transportu musi być jednak zgodne z prawem UE, w szczególności dotyczącym swobody przepływu towarów oraz świadczenia usług. Oznacza to m.in., że środek musi być niedyskryminacyjny i że wprowadzenie ograniczenia tych swobód zawsze musi być uzasadnione i stosowane z uwzględnieniem zasady proporcjonalności.
Służby Komisji poddają obecnie gruntownej ocenie niemieckie przepisy o minimalnym wynagrodzeniu i ich wpływ na sektor transportu oraz na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, w szczególności biorąc pod uwagę informacje przekazane przez władze niemieckie w odpowiedzi na zapytanie Komisji. Ocena prawna jest złożona, gdyż dotyczy nie tylko podstawowych zasad Traktatu UE, a w szczególności podstawowych swobód przepływu towarów i świadczenia usług, lecz również kilku aktów prawnych, w tym dyrektywy o delegowaniu pracowników oraz rozporządzeń dotyczących dostępu do rynku transportu rzeczy i osób. Szczegółowa ocena jest przeprowadzana w odniesieniu do każdego typu działalności przewozowej, tj. przewozu, transportu międzynarodowego i kabotażu. Komisja podejmie decyzję w sprawie dalszych działań na podstawie wyników wszechstronnej oceny i w miarę możliwości jak najpilniej poinformuje o niej Parlament.
Władze niemieckie postanowiły zawiesić stosowanie krajowych środków do działalności przewozowej do momentu zakończenia oceny ich zgodności z prawem i zasadami UE. W odniesieniu do pozostałych rodzajów działalności transportowej Komisja nie może nałożyć obowiązku zawieszenia środka, dopóki ocena nie zostanie zakończona.