Odpowiedź udzielona przez komisarza Siima Kallasa na zapytanie złożone przez Ryszarda Legutkę w sprawie promocji transportu publicznego w Polsce.
treść zapytania
Jak wskazują wyniki badań Eurostatu Polacy obok Litwinów najrzadziej korzystają z transportu publicznego. W ocenie ekspertów jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest wzrastająca cena biletów, która powoduje, że transport publiczny staje się coraz mniej konkurencyjny w stosunku do prywatnego transportu samochodowego.
Unia Europejska od wielu lat podejmuje działania, które mają promować transport publiczny, niestety opisany stan rzeczy może zniweczyć jej dotychczasowe działania. W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytanie:
Czy w nowym okresie programowania funduszy europejskich, Komisja rozważy mechanizm dotyczący inwestycji związanych z transportem publicznym, który polegałby na obniżeniu wkładu własnego do zera, w zamian za gwarancję ze strony beneficjenta, o wstrzymaniu w określonym czasie podwyżek cen biletów?
odpowiedź na zapytanie
Komisja nie przewiduje w nowym okresie programowania dla funduszy europejskich szczególnego mechanizmu dla inwestycji w dziedzinie transportu publicznego, który pozwoliłby zmniejszyć wkład własny do zera w zamian za gwarancję wstrzymania na określony czas podwyżek cen biletów ze strony beneficjenta.
Jeśli chodzi o inwestycje, Komisja przewiduje jednak szereg działań mających na celu wspieranie zrównoważonego transportu publicznego oraz zwiększenie liczby korzystających z niego osób. Środki te obejmują modernizację taboru i floty autobusowej, budowę centrów multimodalnych, zwiększenie dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, ujednolicenie systemów sprzedaży biletów, większe wykorzystanie zarządzania ruchem i flotą, uwzględnienie technologii informatycznych w transporcie publicznym itp.
W tym kontekście Komisja pragnie podkreślić, że w dniu 30 stycznia 2013 r. przedłożyła wniosek w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego. Poprawka ta wprowadza obowiązek stosowania procedury przetargowej na potrzeby zawierania umów o świadczenie usług publicznych w zakresie transportu kolejowego i określone środki towarzyszące, ułatwiając otwarcie rynku przy jednoczesnym zachowaniu korzyści związanych z siecią transportu kolejowego. Zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków, wdrożenie procedur zamówień publicznych umożliwi właściwym organom uzyskanie znacznych oszczędności środków publicznych wydawanych na zapewnienie transportu kolejowego (rzędu 20 % – 30 %). Oszczędności te mogą zostać przeznaczone na poszerzanie oferty transportowej albo na ustalanie opłat kolejowych na poziomie bardziej atrakcyjnym dla pasażerów.